Napisano kao predgovor američkom izdanju Zagora
Zagor n.2 "The Red Sand"
Epicenter Comics (San Diego)
I tako mi veliš, dragi moj stranče, da ti se Zagorova avantura
sa Krakenom svidela? Pa, kako i neće? Kome to naučna fantastika ili horror nisu
mili? Dobio si epsku bitku između razdraganih višerasnih idealista i izopačenih
monstruoznih kreatura, dok ti u toj gomili lakomo razabireš koji su jedni, a
koji su drugi. Tenzija, dinamičnost, atmosfera, akcija...i još polarizovana
podela na dobro i zlo. “Mozak na pašu“, što kažu na Balkanu (onaj veseljak za
šankom ti je odande)! Vidim ja da su ti se zacaklile oke čim si me ugledao ovde
i znao sam šta ćeš me pitati i pre nego što si mi prišao sa tom hladnom
kriglom. Hoćeš da ti ispričam još jednu. Želiš još jednom da se vineš put slatkog
ukusa jedne avanture, da skreneš misli sa teškog mirisa sopstvenog znoja koji
ti izbija pod teretom svakodnevnice. E,
pa, ovo šta ću ti sada pričati je manje izlet u fantaziju, iako poseduje sve
njene sladi. Akteri su podjednako dobri i podjednako zli, antipatični i
simpatični, spontani i zamaskirani, podmukli i komični. Ljudi. Ljudi iz
različitih kultura, društvenih navika, životnih interesa, jezika, tipa krovova
nad glavama, osuđeni da budu stisnuti jedni uz druge na jednom tesnom svetu koji
svako od njih gleda kroz svoju lupu.
Darkwood, jednom rečju.
A place where worlds collide
Da. Darkwood. Pričao sam ti o njemu, sećaš
se? Magično je to mesto. Postojano i nepostojano, bolno stvarno i opijajuće
fiktivno. U celoj priči o poenti i razumevanju „Zagora“, ono je ključno. Na stranu što je savršena
pozornica bukvalno svim žanrovima - na samom početku serijala i jedina
pozornica - pored svih bića iz Zone Sumraka od kojih ti se ledi kičma, na kraju
je ljudski faktor taj koji u Darkwoodu izaziva najveću jezu i budi najjače
emocije. Ustvari, taj ljudski faktor je ono šta je čini stubove njegove
emotivno-filozofske konstrukcije, čarolije samog pojma. Ova priča obuhvata
malen, ali značajan deo toga. Kao uvertira ili uvodno poglavlje romana: sitan
početni segment jednog obimnog dela u kojem autor posloži simbole koje će potom
obraditi malo po malo do samog finala. Umetnički i simbolički znači mnogo, ali
valja guštati celo delo da bi ga se razumelo u potpunosti. Sada, u „Red Sandu“,
centralni problem se stavlja na videlo. Izložiću ti ga držeći se striktno samo te
priče i njenih likova.
|
„Red Sand“ skoro enciklopedijski prikazuje
takvu situaciju. Tim više jer je po originalnoj hronologiji serijala (slučajno,
i po hronologiji ove naše edicije) usledila nakon epske naučno-fantastične
avanture u kojoj, koliko god da ga situacija naizgled nadjačava, glavni junak
ostaje iznad nje. Pored toga, u toj prethodnoj avanturi pod naslovom „Nulti čas!“
smo dobili treći susret (od sedam) sa Zagorovim arch-nemesisom profesorom
Hellingenom, pa je bilo vrlo evidentno da će ona ostati jedna od onih kultnih
tačaka u serijalu čija će senka pokrivati mnoge iduće avanture, samim tim i ovu
sa kojom se sada susrećemo. Sa takvom prethodnicom, prema popularnom šablonu u
kojem kultni momenti avanturističkog serijala bivaju oni u kojima se glavni
junak sukobljava sa svojim neprijateljem broj jedan (poput Jokera ili Green
Goblina), „Red Sand“ sa svojim zapletom dodaje jake nosive stubove na postepeno
izliven temelj – Darkwood i njegovi rasno-nacionalistički polariteti. Ne pomoću
arch-nemesisa ili nekom šablonskom bazom fikcije.
A i logično je. Titula „The King of
Darkwood“ možda i jeste postignuta mišićima, ali nikako istima i utvrđena. Čak
ni laž o Zagoru kao božanstvu, „neophodnom sredstvu radi postizanja
hvalevrednih ciljeva“ kojom Zagor zavređuje strahopoštovanje i autoritet nad
sujevernim indijancima, nije garancija stabilne i funkcionalne vladavine. Niti
jedna od tih metoda nije rezultirala hvalama i iskreno veselim usklicima kojima
je počašćen pri ulazu na savet pogavica na proplanku male vode. Zagor stoji
stabilno na svom tronu zahvaljujući održanom statusu mira u zemlji koja prosto
vapi za ratovanjem. Što bi rekao Frank Miller, „želeo je da očisti grad koji
voli da bude prljav“. Samo što se ne krije pod maskom i u senkama i ne juri
zločince koliko normalne ljude izjedene kriznim teritorijalnim stanjem i
stereotipnim žigosanjem bojom sopstvene kože. Po takvim sokacima (@D.J.
alleys?) Duh sa sekirom pokušava da deli svet na crno i belo (nama kao čitaocima se često takvim i učini)
i da sudi pravedno. Ne pita on tebe koje si boje kože ili kom se bogu klanjaš
već da li doprinosiš njegovom idealu o utopističkom suživotu i međusobnoj
toleranciji ili ga ugrožavaš. Ako si od prvih, daće svoj život da ti pomogne.
Ako si od drugih, od onih koji pljačkaju, ubijaju, varaju, prodaju indijancima
oružje ili alkohol, daće svoj život samo da stavi iza rešetaka. To je onaj
jednostavni deo priče. Komplikovaniji je poznavati psihologiju mase, onu koju
smo maločas spomenuli, i umeti kontrolisati je. Indijanci imaju svoj način
razmišljanja, moraš znati da ih urazumiš pozivajući se na bezbrojne običaje i
navike koje retko ko s vana može da razume. Vojni činovnici, pak, imaju svoje
političke slojeve ličnosti i hladnije stavove. Moraš biti vraški sposoban
diplomata da bi učaurio problem u verbalnim granicama i korektno po obe strane
izmogao politički korektno rešenje. Kada kažem „politički korektno“ mislim
zaista samo na rešenje, ne toliko i na metod. Desi se često da igru igra i primitivni
mišić: sekira se preteći zabije u radni sto ili se činovnik uhvati za gušu, a
indijancima se neretko dislocira koja vilica i poravna nekoliko noseva. Zvuči
možda smešno, ali u divljim predelima divljeg 19.veka nezamislivo je održavati
autoritet bez upotrebe sile tu i tamo.
Nego, odoh ja u daleko u digresiju,
stranče. Spomenuh maločas da „Red Sand“ maltene enciklopedijski prikazuje sve o
čemu sada pričam. Svu tenziju među darkwoodskim narodima i Zagorovu
metodologiju čuvanja kakvog-takvog mira. Šta to, tačno, imamo u „Red Sandu“?
Pa, pre svega, lepo prikazano centralno
stanje Darkwooda. Na početku, šuma i sve njene čari – životinjski svet, čarobna
vegetacija i delić svakodnevnice dvaju glavnih likova. Tehnički, gradnja kolibe
je samo hronološki nastavak na njeno uništenje u „Nultom času!“ i veoma zgodna
prilika za Chicov gag šablonski
smešten u uvod priče. Analitički, filozofska teza Marija Sremca o kompletnoj
sceni kao simboličnom i dubljem obliku najave onoga šta će da usledi takođe ima
svoja snažna uporišta. Narativa je vazda bila otvorena za individualne
interpretacije i to je jedan od hiljadu razlika zašto je toliko voljena.
Uglavnom, darkwoodska idila je često jedna od primarnih tačaka svake Nolittine
priče, prikaz harmonije koja će uskoro biti narušena i postati ideal, cilj
kojem se teži. Kod kolege Sremca ono je insipiracija slatkim filosofskim
razmišljanjima. Kod nekog drugog ona je sinonim zemaljkog raja, kutka mašte i
spokoja. Za Graziana Romanija ono je postalo muzičkim stihom: „And I’m still wandering, looking for the
light / and I’m still travelling, searchin’ day and night / I will let my
spirit free to roam / I will let my vision carry me back home… / To Darkwood
„ (preporučujem ti da poslušaš tu pesmu „Darkwood“ u miru doma svoga).
Po inerciji će taj problem zapaliti celo područje. Deca će
ginuti, ognjišta će se rušiti, kuće će se paliti. Smrt će zvati osvetu, a ona
će prizvati novu i tako dalje, sve dok Darkwood iz utopije ne postane paklom.
Toliko daleko ide Zagorov pogled, ma šta da se dešava. I to se mu ukazalo kada
je primetio sjaj u očima poglavica dok je Winter Snake pozivao sve na ratničku
čast, slavu i dostojanstvo i svu pažnju
okrećući sa Zagora na sebe. U tom trenutku se možda prestolje Duha sa Sekirom
ugrozilo i možda u je u celoj toj reakciji stavljanja sebe u centar celoga
kruga, iznad ljudi i događaja, delom očajnički čin jednog egoiste, ali fokus je
bio uglavnom na potencijalnom ratu širokih razmera i brojnih žrtava koji može
upravo biti uzrokovan.
To je upravo ono šta se desilo na sastanku
kad je Winter Snake izazvao Zagora na dvoboj. Zagor bi bez problema oborio
poglavicu Kiowa i odmah sasekao „zlo“ u korenu. „Ma naravno, Winter Snake!...naš bi duel bio veoma interesantan, nema
sumnje“ . Tim malim pretećim nastupom sa sekirom u ruci, odavajući pritom i
počast hrabrom poglavici Kiowa, Zagor „ne razočarava prisutne“ i na kratko
utvrđuje svoj autoritet i obraz samo da bi dao uporište rešenju razgovorom: „Ali to ćemo odložiti za neku prikladniju
priliku!...Preferiram da mi ponosni poglavica Kiowa objasni svoje reči! Zbog
čega si iskazao sumnju u trenutno stanje mira u Darkwoodu?“ U tih par tabli
se može videti primarna Zagorova metodologija čuvanja mira i naslutiti tok
razrade „Red Sanda“. Primarna metodologija je posezanje za diplomatskim
rešenjem koji prebaci teret razuzdane gomile na pleća samo jednog čoveka, i
ratnu sekiru menja daleko prijatnijim i funkcionalnijim razgovorom. Neće se
boriti dve vojske već će Zagor razgovarati sa vojnim činovnikom.
A kako Sergio Bonelli to
prikazuje? Pa, i sam plešući waltzer po polju kostiju. Sve je to protkano
slatkom i jednostavnom naracijom: emocije likova su pozorišno naglašeni
(facijalno i gestikulacijski), dijalozi poetični, užasu rata
suprotstavljena čarolija romanse, suzama
komedija, narativni tok linearan, mračna tema je servirana bojama jednog
klasika, dizbalans zapleta ispisan u savršenom balansu narativnih elemenata, disonanca jednog trilera izvedena u rajskoj
harmoniji...Pravi primer jedne klasične priče u western štihu: i pored teške
tematike, čita se pitko i spokojno.
To i tebi želim sada.
Uživaj u Darkwoodu, dragi stranče! I slobodno naleti da nanovo proćaskamo koju.
Darko Mrgan, Januar 2015.
Коментари
Постави коментар