Sećam
se…
Te daleke 1961. godine “misteriozna atletska figura trčala je šumom
sigurnošću nekoga ko poznaje svaku njenu njenu stazu, drvo ili grm” i obavijena
noćnim senkama i legendom “ledi krv u
žilama preplašenih Delawara”. Nekoliko strana posle, dobili smo njegovo
čudno ime, posetili smo močvaru Mo-Hi-La gde je njegovo gnezdo i odatle je
avantura počela. Svi smo se pravili da nemamo nikakvih pitanja.
Samo smo poput svakog deteta blaženog
preddigitalnog doba halapljivo tamanili svesku za sveskom sa upaljenom
baterijskom lampom pod jorganom (da nas mama ne bi uhvatila), tonuli u svet u kojem čovek sa kamenom sekirom
obara indijance, kauboje, čudne maskirane ljude, čudovišta i to nam je bilo
dovoljno. Nikoga nije bilo briga zašto zaboga on to radi ili kako je uopšte
postigao položaj Gospodara Darkwooda. Ipak, kako su se gomilale sveščice i kroz
sitne se fragmente eskapističkog serijala naslutila junakova emotivna veza sa
pojmom pravde i višerasne utopije, Zagor je pomalo izlazio iz univerzalno bezličnog
identiteta heroja i dobijao definiciju ličnosti. A onda, nekih osam godina posle, kocka je bačena:
“Ne znam skoro pa ništa o tebi. Ušao
si nasilno u moj život, sećaš se? Sa nekim otkačenim imenom i obučen kao
karnevalska luda. Ali ko si ti ustvari? Od kada vodiš ovakav život u šumi? I
zbog čega, uopšte? I šta se to krije iza te tvoje žeđi za pravdom?"
Ova pitanja izranjaju nakon još jedne od nebrojenih Zagorovih preteranih
manifestacija gneva. Nolitta je od vrlo ranih epizoda serijala počeo da izbegava
klasičnu impostaciju čoveka izvanrednog u junaštvu i od Zagora je pretvorio
junaka izvanrednog u čovečnosti, sklonosti jakim emocijama i psihičkoj krkosti.
Zverski gnev pred nepravdom, duboka melanholija pred nemoralom, preteran ponos pri trijumfu, dečija veselost i naivluk kada je sve kako treba. Čak je i tako banalna stvar poput jednog
„AYAKKAAAAHHH!!! vremenom sve više postajala filter kroz koji je Zagor
izbacivao sve te emocije iz tela i oslobađao se pritiska. Slične reakcije se
primenjuju u profilu klasičnog junaka samo iz potrebe isticanja moralno
ispravnog - u datoj situaciji junak je
tužan, sretan, ljut, pravičan samo zato što je ispravno da to bude. Kod Zagora
je taj specifični modus operandi postao definicija njegove ličnosti, nešto što
se ne temelji na fabuli nego na nešto ličnije što ima korene u nama (i, budimo
realni, samom Nolitti) neznanoj prošlosti te pokrenulo pitanja. Odakle toliko snažna emotivna veza za sve šta se dešava
oko njega? Kako jedan, za to područje i period, vrlo čest oblik nepravde
konstantno izaziva tako jake reakcije? Šta to tera Zagora u strastveni boj za
utopiju? A, budući da im je upravo ta Zagorova emotivnost (najčešće gnev)
uzrok, Nolitta će, trenutak pre nego će izložiti njihove odgovore, da
manifestuje jedan od prividno najbezrazložnijih Zagorovih besova (prema Čiku,
ni krivom ni dužnom). Uzrok besa? Predmet koji je bolnoj tački njegovih živaca
najbliži – portret majke i oca.
Smrt roditelja je u svetu stripa već bila naširoko iskorištena, ali kako
smo već u prošloj knjizi ove edicije naslutili, to nije cela priča. Bol jeste
velik, nezamisliv, ali on nije dovoljno snažan da pokrene tako nezaustavljivu
silu poput Zagorovog ropca sa nerazmrsivom darkwoodskom petljom. Po samoj
logici, masakr u Clear Wateru je trebao da ga tera u pohod protiv indijanaca, a
ne u njihovu odbranu. Zagor je trebao biti čovek identičnih ideala i gorčine
kapetana Flinta iz “1000 faces of fear”.
Zaista, sa nulte tačke raskršća života deteta koji je upravo na nasilan način
izgubio roditelje Zagor jeste pošao identičnim Flintovim pravcem, odnosno
mržnjom i željom za osvetom. Samo što ga je na kraju te staze čekalo to jedno,
gorko prosvetljenje. Lično se ni danas, nakon ne znam kojeg čitanja ovog
svevremenskog klasika, ne mogu živ načuditi koliko je genijalno Nolitta izbegao
stereotipsko “gothamsko” rešenje i ponudio najrealniji mogući motiv za
pravdoljublje koji postoji u ljudskoj psihologiji, a koji se nalazi u nečemu
tako lepršavom i eskapističkom poput “Zagora”
: pokajanje, grižnja savesti i iskupljenje.
"My life's been branded by the mark of violence
by sins and errors I wish I'd never done.
I've been burned by the fire of hate and vengeance
followed my anger and ended up alone."
Baš kao što je Boselli kroz svog lika
Andrewa Caina iz naše prve knjige, “Terror
from the sea”, rekao kako zlo treba okusiti i počiniti kako bi ga se moglo
mrziti. Zagor je počinio gadan zločin. Pobio je hladnokrvno (i sa
uznemiravajućim guštom) mnogo indijanaca Abenaki i njihovog bledolikog
prosvetitelja Salomona Kinskyja, u potpunosti opijen besom i žeđi za osvetom i
toliko karakterno izvrnut u toku svega toga da dobrostivom Zagoru kojeg čitamo
nismo videli niti senku. Mladić po imenu Wilding je dosegao i prešao granicu sa
koje nema povratka, samo da bi shvatio da je njegov otac ranije počinio sličan (mnogo
gori) pokolj među Abenakima i da je upravo to izazvalo napad na kolibu u Clear
Wateru koja je izrodila Zagorovim gnevom i osvetoljubljem…čarobni krug,
beskrajno zlo kojeg je mladi Patrick Wilding (Zagorovo pravo ime) sada postao
deo, uzrok, posledica, krvnik i žrtva. Jer, njegova krvava osveta nad Abenakima
je posledica krvave osvete Abenaka nad Mikeom Wildingom i njegovom porodicom, što
je posledica Wildingovog krvoprolića kod Abenaka, a što je uzrokovano ko zna
kolikim nizom unakrsnih manifestacija međuransne mržnje. Mladi Patrick Wilding
je i sam žrtva te lokalne bolesti, pa nije ni on mogao da izbegne da prolije
krv…a time je samo hranio jedan dugi niz koji će sa te tačke i zbog njega da se
nastavi i dalje. Sve je jedna tužna priča čiji su protagonisti, kako nam je sam
Zagor rekao, ljudi “koji su naselili ovo
područje u nadi da će u njemu voditi život sa dostojanstvenim poslom. Ime?
Pa…ono i nije previše bitno. Mogli su se zvati Smith ili Mac Kenzie ili, šta ja
znam, Doupont, i bili isti kao i toliki drugi koji su, poput njih, bili bogati
samo voljom i nadom. Ah, da…a onda, tu sam bio i ja…”. Imena žitelja su
nebitna, jer su oni opšta pojava jednog bolesnog područja, Darkwooda. Patrick
je postao dao te bolesti, uvideo njen užas i besmisao te je stoga rešio da život
posveti njenom iskorenjivanju. Radi iskupljenja
pred samim sobom i radi svih ostalih. Okusio je zlo i ne sme da dozvoli da se to ikada ikome
ponovi.
“After the rage of war, then came the silence
I found my way and all the doubts were gone
changed my mind and now I stand for peace and
justice
this is a dream I’m chasin’ from now on."
Baš kao što je i Čiko prokomentarisao, ja se, dragi moj stranče, evo i sada
dok ti pričam, sav naježim kad kod se prisećam prizora Patrickove osvete. Tog
jezivog osmeha i malicioznog pogleda dok odapinje strele na Abenake, juri na
njih sa sekirom ili ih zaskače iz šiblja sa nožem...a odmah potom tog
razarajućeg očaja, osećaja krivice i beznađa, tačke apsoluta drame koja je do
tog momenta rasla i rasla, preplavljivala nas. Nolitta ima taj redak dar, da ti
se zavuče duboko po kožu.
Verovatno je u pitanju njegovo poslovično doziranje dramaturških segmenata,
kontrasti tipa uvodnih tabli u kojima “nebo
nije obećavalo ništa dobro” ali nas Čiko uspe nasmejati dok loži vatru,
kidiše na životinje po kolibi i pevuši sa metlom u ruci. Tako će nakon
dramtične scene smrti Zagorovih roditelja i Patrickove besne zakletve nad
njihovim grobovima uslediti vrlo vedra scena u kojoj se upoznajemo sa Wandering
Fitzyjem i gde će se u samo par tabli razmaka malom Patricku pojaviti prvi
osmeh na licu, a kompletan strip povratiti svoju eskapističku prirodu. To je
Fitzyjeva narativna funkcija: vesnik životnog optimizma koji se pojavljuje
upravo u doba kada je Zagoru i čitaocu bio najpotrebniji, kad su crni oblaci
nad Darkwoodom bili najcrnji. Zato ćemo sa osmehom na licu pratiti “predivno, fantastično!” odrastanje
maloga Patricka u kojem počinjemo da naziremo Duha sa sekirom kojega poznajemo.
Oduševljavanje Fitzyjevom sekirom, sitni okršaj sa dva indijanca, kretanje
lijanama (jedna pasica, ali nema veze), lutanje područjem, upoznavanje ljudi...
Njegov život u kolibi Clear Watera kao da nije ni stao. Sva ona znanja koja je
već počeo da neguje pre smrti roditelja (učenje indijanskih dijalekata,
kretanje šumom, nezaziranje od opasnosti, uživanje u prirodi...) sa Fitzyjem su
se samo nastavila, samo što je majčino školsko podučavanje zamenio za zlata
vrednu Fitzyjevu filozofiju i životni moto “slobodnog čoveka” koji mu dopušta
da jednostavno uživa u svim lepotama života koje samo šuma može da mu ponudi.
Ključna je, međutim, i njegova druga, prosvetiteljska funkcija. Njegove lekcije
o “pravdi...zasluženoj kazni”, “dvema stranama istine”, lepotama života,
stavu prema zakonima civilizacije ili prema ubijanju “osim ako baš nisam primoran na to”, ljubavi prema prirodi i
upotrebi sekire i, na kraju, savet o tome kako da se nosi sa strahotom koju je
počinio su stvari kojih je mladi Patrick postao skroz svestan tek nakon što je
šteta učinjena pa su baš zbog toga izvršile najveći uticaj na njegovo delanje.
Svi ti moralistički i optimistički pogledi na život, iskombinovani sa grižnjom
savesti, su učinili od Duha sa Sekirom izvanrednog čoveka i borca kakvog mi
danas poznajemo i volimo, a zahvaljujući kojem mladi Patrick nije celoga života
pratio stazu kapetana Flinta. Ta Fitzyjeva harizma je ostala urezana i
dan-danas kod Zagorovih čitalaca i učinila ga jednim od najvoljenijih likova iz
serijala, uprkos vrlo malom broju strana koje ga prate. Pojavio se tačno kada
je trebao, uklonjen je sa scene upravo onda kada je njegova funkcija i
prestala.
"Tribes will be gathering in the old Spring Council
trappers will rendezvouz by big river banks
and the circle of life will finally find his center
across these wild and beautiful lands."
Tu je trebalo napraviti prostora za
veselu porodicu Sullivan, koji su jedini adekvatni ljudi za glancanje već
uobličene forme Duha sa Sekirom i njegovo bukvalno uveđenje na scenu, a koji će
usput i udahnuti novi nivo vedrine u epizodu. Nolitta je opet išao logikom.
Osećaj za teatralno pojavljivanje, manipulacija publikom i efektivnost kostima
su detalji koje je žitelj Amerike 19.veka mogao naučiti samo od dramskih
umetnika. Tako da je sve od drugog dela stripa samo za opuštanje. Zagor jasno
iznosi svoje ideale, pripreme za prvu pojavu Duha sa Sekirom su divota za
čitanje, sama pojava uopšte je efektivna i dramski lepo izvedena, dvoboj sa
Oga-Itom dostojan finalnog okršaja za kraj priče. Zvezda je rođena. A duga na samom kraju i Zagorova reakcija sa “život je lep!”...savršen kraj,
simboličan sa više strana: odgovor na “crne preteće oblake” sa početka priče,
izlaganje prirodne scene kao jedne od retkih neiskvarenih stvari iz koje Zagor
crpi snažnu volju za sretnim životom. Snažan se krik tada prolomio darkwoodskom
močvarom. Ali ne krik bola, već usklik jedne potpune radosti i optimističnog
pogleda u ono šta donosi sutrašnjica. Niko kao Nolitta.
"One day I will bury
my axe, and I’ll be a warrior no more
one day I belive it will come, that all people will be as one
for all the drums of Darkwood will beat the same
deep sound
for all seeds we sow will grow on peaceful land"
Te 1969. godine “Zagor priča...” ne samo da je
definisala lika, već je bila Nolittina odskočna daska za jedan dugi
desetogodišnji niz od 45 maestralnih priča (napisanih u 127 mesečnih svesaka)
koji mi danas zovemo Zagorovim “Zlatnim dobom”. Za sada smo ti i ja, stranče,
od tog “Zlatnog doba” u ovoj ediciji, pored “Zagor priča…”, već pokrili
dve Zagorove avanture (“The Red Sand” i “Zagor versus Supermike”)
i već trljam dlanove da se dotaknemo i ostalih.
Elem, da se vratimo na Zagorove korene.
Otprilike je jasno sve: šta je Zagorov pokretač, šta emotivni okidač, koje je
njegovo pravo ime, zašto je postao Zagor ( promena identiteta rasterećuje od
prvobitnih grehova, pored toga što se uhvatio misije borca za pravdu radi
apsolutne redempcije ), odakle mu sposobnost manipulacije masom, kako je došao
do titule Gospodara Darkwooda, zašto baš sekira, odakle mu ideja za kostim i
uopšte sve što se tiče teatralnih metoda Duha sa Sekirom, zašto baš orao...u,
čoveče!
To je, vidiš, dobri Nolitta bio zaobišao.
Zagorov simbol je iz nekog neobjašnjivog razloga čekao pune 32 godine da mu se
da neko konkretno značenje. Prvi scenarista koji je otišao u tom smeru je, ako me
pamćenje dobro služi, bio Boselli 1994. godine u epizodi “Aljaska” iako
je ptica gromovnik bila samo epizodna Zagorova dosetka radi sticanja poštovanja
u plemenu Tlingiti sa Aljaske. Moreno Burattini, trenutni glavni
urednik serijala i autor mnogih fenomenalnih Zagorovih avantura, je povodom
četrdesetogodišnjice serijala konkretnije zavrnuo rukave i stao da dopunjava
Patrickov put od smrti Wandering Fitzyja do uzdizanja Duha sa Sekirom, dodavši
mu nove mitološke i duhovne elemente koji hrane već postojanu Bosellijevu formu
“izabranog” i “poteklog iz divinskog” koja je par godina ranije izronila u
broju 400 “Dugin most”, pa i ranije u “Vendetta Voodoo” i
još nekim pričama koje te tek čekaju, stranče. Daleko od toga da su Boselli i
Burattini težili ka nekoj višoj western-superherojskoj karakterizaciji po kojoj
bi Zagor zaista bio neka vrsta poluboga kojeg je Manitu predodredio da u
njegovo ime vodi bitku protiv iskonskog zla na zemaljskoj ravni i koji se
dobrano udaljava od klasične Nolittine postavke. Ustvari, priča o Manituovom zemaljskom
šampionu je istinita, ali to ne menja Zagorovu ljudsku suštinu nego funkcioniše
kao novi začin epičnosti koji će biti vodilja autorima u aktuelnoj deceniji
serijala. Kao i u Nolittino doba, Zagor će po starom receptu “the less
is more” hodati po tankoj žici između standardnog akcionog heroja i
legende, dopustivši čitaocu da pomalo okusi od oboje a da se ne zasiti niti
jednim.
Dok je trajala ta
Bosellijeva nadogradnja, naš stari znanac Ade Capone (autor “1000 faces of Fear”) će
slučajno spomenuti Burattiniju kako bi bilo super da napiše
priču o Zagorovom simbolu. Burattini je tada pošao od
legende o Wakinyan Tanka i Unktehima iz
folklornog besedništva naroda Lakota (prolog “Darkwooda godine nulte” je bukvalno njena ilustrovana verzija) kako bi glavni lik
postao deo drevne svevremenske priče kosmičkog opsega, povezao je indijanskom percepcijom četiri strana sveta odnosno točka života koje su
obeležene različitim bojama i simbolizmom sa
centrom točka kao
petom stranom koja simbolizuje duhovni smisao i
ulogu pojedinca u životnom balansu. Orao kao
aluzija na Pticu Gromovnika ( Manitu, indijanski narod, zaštitnik, legenda ) i Shyer ( ljubav? ) naspram izlazećeg
sunca ( Jutarnji Orao naspram Noćnog
Orla, indijanskog imena Texa Willera kojeg možete naći
u našoj knjizi “Patagonia” naše Signature edition “ ) odnosno u centru Točka života sa
obeležene četiri tačke sveta. Burattini je crtežu na Zagorovim prsima dodelio prelepu i
kompleksnu metaforičku svrhu, dostojnu jedinstvenosti lika. Stvar ispadne još lepša kada se setiš da
su Nolittine instrukcije Ferriju, dok je on grafički osmišljavao lika 1961. godine, bile samo: “...i stavi mu neki indijanski znak”.
A scenario, iako nije lepršav
poput Nolittinog, već kompletno oslonjen na dramsko i epsko, obiluje prelepim momentima: od
bajkovite panorame Litice Groma kao podijumom za čaroban, “veći
od života” i emotivan dijalog sa Shyer, uzbudljivih ali suzdržanih akcionih scena, sa
povratkom starih likova poput Mnogookog i Kanoxena (negativca iz prve Zagorove epizode) te
uvođenja novih poput odurnog Groovea, jezivog Pohaske i dijaboličnim
Unktehom, sve do epske završnice koje je Patrick samo pasivni posmatrač ( jer
nije dosegao status Duha sa Sekirom) kako bi se priča
zaključila istim nivoom verodostojnosti kao i
mit koji je u prologu prepričavao Mnogooki. Na ovaj način smo umesto tačke na kraju dobili jedan sočan
upitnik.
Što se tiče
samog Zagora odnosno Patricka (to ime mu je
dao upravo Burattini), smisao priče je
rešavanje duge moralne zavrzlame samoprozvanosti vladarom, zakonodavcem i sudijom nad darkwoodskim žiteljima. Nakon 32 godine serijala, Burattini daje Zagoru neporecivi legitimitet odozgo i poništava za svagda Nolittinu paradigmu po kojoj Zagor sve čini
na svoju ruku. Pre
nego što će Shyer da nagovesti kako mu je pravo za
delanje darovano, mladić po
imenu Patrick Wilding je, to vidimo u
okršaju sa Delawarima, i
dalje običan anonimus, bledoliki dečarac čija će aura među indijancima početi da
se pomalja tek kroz Pohaskine vizije i čije
delanje još uvek nema ama baš nikakvog efekta nad ratnom pretnjom u području. Džaba mu
sve predispozicije za borbu protiv nepravde. Motiv, snaga, spretnost, poznavanje jezika i običaja
svih naroda, poznavanje područja, volja, ideali, pa i sekira koja je na traperskom odelu samo oblutak na štapu. Fali
mu sredstvo. Baš kao što je Batman Christophera Nolana rekao: “people need
dramatic examples to shake them out of apathy. As a man, I’m flesh and blood, I
can be ignored, destroyed. But as a symbol…As a symbol, I can be incorruptible.
I can be everlasting.” Ironično, upravo u epizodi koja definiše
Zagorov simbol, simbol na kraju definiše i karakteriše Duha sa Sekirom,
kompletira njegovu verodostojnost i utvrđuje mu svrhu. Kompletna nadogradnja u
ovoj epizodi se bukvalno nalazi u Burattinijevoj interpretaciji orla na
grudima. Ali, kako "Darkwood Godina nulta" najavljuje,
Zagorova uloga u Točku ni oblačenjem kostima nije u potpunosti definisana.
“Nastavi da tragaš za svojim mestom u Točku Magije, Pat Wilding.
Nikad ne odustaj od potrage za njim...i nikad se ne uzdaj da si ga
pronašao.”
Da. Interesantna beše ta davna 1969. godina i
sve šta je ona pokrenula. Još interesantnija kada na nju gledaš retrospektivno
preko Burattinijevog “Darkwooda Godina nulta” i zamisliš se koliko
si silnih avantura i manifesta Zagorove psihološke ličnosti od tada prešao bez
uvida u ono šta nam ta jedna sveska nudi. A Darkwoodom je, stranče, od tada
protutnjalo sve šta ljudska mašta može da iznjedri. Ipak, iako je Burattini
uspeo da reši sve rupe: arogantnost, samoprozvanost kraljem, nametanje
sopstvenih zakona, ustrajnost da ispravi sve šta je u ovom svetu pogrešno (iz
hrišćanske perspektive, to je greh), za vreme te višedecenijske epopeje nazirao
se još jedan element koji ukazuje na psihološku okrnjenost Nolittinog junaka.
Spomenuo sam ti to u prethodnoj knjizi “1000 Faces of Fear”, a “Zagor
priča…” ti je verovatno već razrešio dilemu. Govorim, naravno, o
figuri oca – ratnog zločinca. On je delić Zagorove prošlosti sa kojim još uvek
nije naučio da se nosi i koji uspeva da dekonstruiše kompletnu konstrukciju
junaka čim malo izađe na videlo (i zato smo njegov lik viđali među Zagorovim
neprijateljima kao jednu od manifestacija njegovih najdubljih strahova u
Caponeovom čedu).
Naš stari znanac Mauro Boselli (“Terror from the sea”, “Vendetta Voodoo”) će
povodom jubilarnog broja 400 koji je u Italiji izašao 1998. godine se osvrnuti na
te stare Zagorove duhove i preuzeti na
sebe zadatak da naslov “Zagor priča...” oslobodi trotačke. Čitalac je
maltene odmah upozoren na
tematiku sa kojom se
hvata u koštac: Boselli će na
samom početku izložiti glavnog junaka sa identičnim
problemom koji je rievociran u “1000 faces of fear” odnosno sa nemirnim duhovima iz prošlosti i totalnoj dekonstrukciji privida nedodirljivosti.
Reference na legendarni dugin most možemo naći
u nordijskom mitu o
mostu Bifrostu koji vodi do Odinovog kraljevstva Asgarda i u veoma simpatičnoj indijanskoj legendi o duginom mostu preko kojeg životinje prelaze u onostrani život. A katabaza tj. herojev prelazak u zagrobni život radi potrage za traženim predmetom, voljenom osobom ili uzvišenim znanjem je česta epska konvencija koja će nas podsetiti na
bezbroj naslova, pre svega na Danteovu “Božanstvenu komediju”, Odiseja, Herkula, Eneju, Gilgameša, Tezeja, pa i stripovske junake poput Johna Constantinea, Swamp Thinga ili
Sandmana. Najviše
paralelizama ćemo naći upravo sa Vergilijevom “Eneidom” u kojoj
Eneja u podzemnom svetu sreće svog oca Anhiza. Interesantno je da parče
indijanskog raja u koje Zagor prelazeći preko Duginog mosta veoma nalik upravo
Eliziju, odnosno delu onostranog sveta u kojem, prema grčkoj mitologiji, borave
duše pravednika i ljudi voljenih od bogova ( Fitzy, Manetola, Mohican Jack,
Akoto i svi ostali) . Pored toga, Zagor za vreme dijaloga sa ocem sedi na obali
reke ( na čijoj površini ćemo prvo videti njegov odraz) koju bismo, s obzirom
na svrhu i rezultat njihovog dijaloga, veoma lako mogli povezati sa rekom Letom
iz Elizija odnosno reka koja dušama umrlih pruža čišćenje od zemaljskih grehova
i zaborav radi pripreme za reinkarnaciju. Još jedan, tobože slučajan,
paralelizam sa “Eneidom” je motiv zagrljaja. Eneja ne
uspeva da zagrli svog bestelesnog oca dok Zagor to ni ne pokušava , već se
ograničava samo na stiskanje ruke dok svom ocu oprašta njegove grehe. Oproštaj
je tu, ali ne i prisnost. Zagrljaj je nešto što je zaslužio samo čovek po imenu
Wandering Fitzy. Boselli ni tu ne staje sa simbolčnošću, kao da scena sama po
sebi nije dovoljno snažna. Postavlja se pitanje lokacije “raja” koji je Zagor
posetio. Da li je sve stvarno ili je i to poput Shaytana obična iluzija? Ako po
simbolici naslućujemo da Dugin most vodi u indijansku verziju raja, kako to da
ćemo u njemu naći stopostotne belce poput Fitzyja i Mikea Wildinga? Da li je
Jaylin obred stvarno poslao Zagora u onostrani svet ili je ipak nešto nalik
obredu predaka iz “1000 faces of fear” za vreme kojeg se sve dešava
unutar lika, u njegovoj podsvesti? Da li je most na kraju samo metafora
spajanja ili...? Koliko je to uopšte bitno? Najvažnije je da u finalu Zagor
iskače iz sopstvenog ognja, pročišćen, slobodan, potpun i veći od života, time
rasplinuvši lokalno-psihološko zlo utelotvoreno u Shaytanu kao da ga nikada
nije ni bilo (razočaravajuće ali simbolično).
Sve ostalo se može izvaditi i iz samog
čitanja, stranče. Ne moram ja sve da ti nabrajam. Iskreno se nadam da ćeš uživati
u ovom “Originsu”. Znaj da smo ti njime upriličili nešto šta se za
šesnaest godina postojanja ove trilogije ni u njenoj rodnoj Italiji još uvek
nije desilo. Po prvi put se sve tri priče o Zagorovim korenima nalaze jedna uz
drugu, unutar iste knjige. Nije mala stvar, bogami. Stari Zagorovi fanovi iz
Italije i bivše Jugoslavije su uglavnom u “niko kao Nolitta” stavu prema kojem
Burattinijeva i Bosellijeva dopuna nije nipošto dostojna nepremostivog klasika
poput “Zagor priča…”. I sam sam bio
tog mišljenja. Ali, tek kada sam ih pročitao jednu odmah posle druge, uvideo
sam da su obojica uspeli ne samo da se nadovežu na Nolittu nego i da ga obogate,
stvore koherentnu celinu čija će te naracija, verujem, opiti kao sve nas
starije zagorovce, dok ćeš imati vizuelno zadovoljstvo posmatranja Ferrijevih
tabli iz tri različita stvaralačka perioda.
A ako si od onih romantičnih čitača koji
literaturu guštaju u potpunom ugođaju, preporučujem ti da odslušaš prelepu
pesmu “Wilding’s dream” Graziana Romanija “ sa albuma “King of Darkwood”, čiji
emotivni stihovi besede upravo o ovoj trilogiji.
Napisano kao predgovor američkom izdanju Zagora
Zagor n.6 "Origins"
Epicenter Comics (San Diego)
Oktobar 2017.
Коментари
Постави коментар