Na zahtev pukovnika Blackwella, Zagor vodi konvoj koji prevozi oružje
vojnim predstražama. Konvoj napada grupa pobunjenih indijanaca i taj
napad se pretvara u pravi pravcati masakr. Od belaca se spasavaju jedino
Zagor, narednik Cannon i čangrizavi poručnik Dern koji po povratku u
Fort Winter optužuje Zagora da je u dosluhu s indijancima. Sledi
zarobljavanje Zagora, njegov beg radi otkrivanja pravih krivaca (sasvim
je jasno da se među vojnicima nalazi jedan izdajnik) i okršaja sa
poglavicom grupe pobunjenika - Okajem.
Scenario: Giorgio Pellizzari
Crtež: Franco Bignotti
Ovaj tekst je objavljen kao recenzija za www.stripovi.com (klik!)
Hajde više, čoveče...
Koliko već meseci patiš gledajući u prazni beli prostor po kojem
slova nastavljaju da se pišu i brišu? Zašto uvek, ali baš uvek ne znaš
da počneš nešto što si već razradio? Retko kad bi me tema inspirisala do
te mere da prvo slovo ispisujem jednakom strašću koliko i razradu. A
preda mnom na stolu stoje dva primerka ove avanture: naša draga, žuta,
stara Dnevnikova verzija na čijim stranicama gledam u masne otiske
prstiju nekadašnjih konzumanata i daleko urednija i čistija italijanska,
reprint u boji broj 95, oslobođena svih tragova vremena, besmislenih
cenzura i dželatsko-uredničkih makaza...I opet, solidnu bazu za jedan
čitljivi tekst nemam... Aha! U tome je kvaka!
Ova epizoda, iako zagorovski lepa, nema velike objektivne vrednosti, niti je Pelizzari
koristio narativne metode koje bi bile vredne spomena. Pardon! Metode
su tu, ali one ne čine nit koja se provlači kroz celu priču, ili
celokupno delo u serijalu (otužno kratko), već obične ukrase na dobro
poznatom šablonu. Čega onda da se uhvatim?
„Žalim, ali pukovnik nema vremena za skitnice.“
... i šamaranje može da počne! Ah, drage moje žute Dnevnikove
stranice, krcate li ste makljažama u dvorištu utvrđenja, razvaljivanjima
vrata časnikovih odaja ramenima/nogama te lomljenjem časnikovog stola
jednim udarcem sekire! Obožavam te scene! Često žalim što je slast
takvih prizora skoro izumrla na današnjim belim listovima. Tajming
„makljaže“ u Fort Nashu beše savršen: usledio je nakon dosadnog početka u Fortu Winter gde pukovnik Brent po
„defaultu“ moli Zagora za pomoć po pitanju nestalih konvoja sa oružjem.
Dva početka, dva različita odnosa između Duha sa Sekirom i vojnih
predstavnika. Prvi koji svojom tipičnošću obeshrabruje i
najtvrdokornijeg zagorovca, te drugi koji ga osvežava istom takvom
tipičnošću (verovatno ću više puta ponoviti ovu reč... bolje da
pripazim).
Pravo osveženje je, međutim, došlo u obliku narednika Cannona kojeg
je Pelizzari bukvalno izvukao iz naftalina (od „Blaga crvene planine“
gde se prvi i poslednji put pojavio je prošlo otprilike 17 godina i
kusur meseci, celi niz perioda i galerija likova!) i potrudio se da
stvori kontradiktorni odnos između njega i glavnog lika već pri prvom
njihovom susretu- prijateljsko rukovanje u kojem jedan gleda da zgnječi
šape ovom drugom. Genijalnost svega je da u ovako jednostavnom plotu, u
kojem se likovi sasvim jednostavno dele na dobre i loše, Cannon dobija
karakterno sivilo. Motiv osvete i nolittanska villain prgavost (sa sve
Adolfovim brcima) ostaju negativni pečat lika, ali Pelizzari insistira
da ne moraju svi dobri ljudi gajiti simpatije prema Duhu sa Sekirom da
bi iz priče izašli kao pozitivci. U toku cele priče Zagor i Cannon su
dva lika koji, i pored sve antipatije, odlično kapiraju jedan drugoga.
„Nas dvojica se ne slažemo, ali imam poverenja u njega. On je dobar vojnik.“
Manje siv, ali svejedno siv, no ne i jednako interesantan je drski poručnik Dern
čiju „harizmu“ bi bolje opisala slika desno nego sto mojih reči.
Tipični iskompleksirani indian-slayer petao zaglupeo od bubačenja po
West Pointu. O njemu zaista ne bih mogao reći ništa novo. Lik njegovog
profila smo sreli već milje puta u serijalu, tako da ne bih trošio reči.
A opet, on zauzima većinu prostora u „Zagorovom zakonu“ kao važna
karika u zapletu čija je baza nepoverenje vojnih tela prema Zagorovoj
kompetentnosti i pravednosti i čija je baza ograničavanje slobode
Zagorovog kretanja (čuvaj se vojnika i čuvaj se indijanaca). Arogancija
mu ne dopušta komunikaciju sa civilima, „skitnicama“ i „ništarijama“ pa
tu nemonovno dolazi do sukoba sa glavnim likom, u više navrata, sa
krešendom u odbijanju saveta što rezultira pokoljem u klancu Winding
Pass. Koliko može poslednja rečenica da drži budnom pažnju čitalaca?
Slabo, ali krivica nije moja. Lik je taj koji prilično dosadan i
prisutan pod drugim imenima u mnogo drugih recenzija ili Zagorovih
avantura.
Okaji i Dismal
Ništa kompleksnija niti zanimljivija ne bi bila analiza Okaja,
poglavice grupe pobunjenih indijanaca, čiji su članovi došli iz raznih
plemena željni rata. Vazda besan, bolesno ambiciozan i neizbežno
iritantan pri svakoj pojavi. Nema posebnih obeležja, pa ga je zaobišla
galerija slavnih (suprotan primer bi bio Red Warrior). U Pelizzarijevom
scenariju on postoji samo radi postojanja, pijun koji će povezati na
ploči sve bitne figure poput pukovnika Blackwella, Dismala, poručnika
Derna i na kraju samog Zagora.
Giorgio Pelizzari po postavljanju likova dođe kao preteča Rauchu ili
Boselliju po sistemu: bolje više jednostavnih likova nego nego jedan
harizmatični koji bi nosio breme cele priče (samo što Pelizzari nije ni
blizu sposoban kao spomenuta dvojica...niti su njihovi likovi toliko
jednostavni). Umesto jednog negativca imamo trojicu: ratobornog
crvenokošca, korumpiranog vojnog časnika i beskrupuloznog revolveraša.
Sva tri elementa Divljeg Zapada su tu! Beskrupulozni revolveraš, Dismal,
predstavlja moralni čemer civilnog dela doseljenika, čovek-duh koji
održava vezu između časnika koji poseduje oružje i indijanca koji za to
oružje plaća zlatom. Korumpirani vojni časnik, pukovnik Blackwell,
je još jedna od brojnih fleka na zastavi sa zvezdicama i crvenim
prugama i još jedan izdajnik na dugoj listi istih u italijanskom svetu
stripa 20.veka koji pretpostavlja lični profit moralu i brojnim ljudskim
životima. Mislim, svi oni svojom bitnošću traže da se o njima govori
više, ali i dalje tu nema mnogo šta pametno da se kaže.
Cela epizoda je smena sličnih slika u dva različita sveta. Ono što su
među belcima Dismal i Blackwell, među indijancima su Okaji i
istomišljenici. Pukovnik Brent iz tvrđave Winter bi našao svoju
indijansku kopiju u dobrom starom poglavici Vijandota Wuwutkyju, a narednik Cannon u Wuwutkyjevom sinu Chilkatu
za kojeg bi dodao da je mnogo interesantnije postavljen lik od „crne
trojke“, jer čitalac kao i u slučaju Cannona budno prati epizodu da vidi
kakav je konačni sud njega sveznajućeg oko karakterizacije mladog
oneide, a sentimentalno je vezan za njegovu sudbu poput starog i
zabrinutog oca koji sve svoje nade polaže u svemoćnog Duha sa Sekirom,
po poslednji put u serijalu. Opet kao i kod Cannona, jedino Chilkatov
profil pije vode i može da se smesti van dečije naive. Mladi ratnik
idealista koji, sklono svojim godinama, traži pravu stranu pravde, svoje
mesto u „Točku života“, i kao i svaki mladić bira objektivno pogrešno a
subjektivno ispravno: Okaji je čovek koji ima dovoljno petlje da se
baci na bele dušmane. Na zadovoljstvo nas čitaoca, na završnici bira i
objektivno i subjektivno ispravno: Zagorov zakon.
Zagorov zakon...da. Jedina ispravna perspektiva, jedini lik čiji je
sud pravedan, presuda u kojoj svi dobijaju i svi gube, vojska svoj
halapljivi kapric i indijanci svoju apsolutnu slobodu (račun koji
plaćaju za produžetak zemaljkog života). Život u višerasnom i
višenacionalnom zajedništvu. Kada napraviš paralelu sa našim dragim
Balkanom uvidiš lepotu te ambicije, kao i nemogućnost njenog
ispunjenja... bolje da to poređenje preskočim, koliko god ono bilo
adekvatno na ovu temu...
Pelizzarijev Zagor se u ovom slučaju svojom objektivnošću koprca među
dvama svetovima i
unutar njih. Nije ni to novost, ali vredi
spomenuti.
"Libera nos a malo" |
Vojska je previše obuzeta svojim pravilima, činovničkim kompleksima,
internim slučajevima korupcije i rasnim stereotipima da bi ozbiljnije
razmatrali objektivnu istinu i mišljenje jednog civila. Zagor je uvek
bio, i uvek će takvim u suštini i ostati iz njihove perspektive, domaći
izdajnik, divljak, skitnica, prijatelj indijanaca te će njegova reč uvek
naići na kontru, bilo da je u pravu ili ne. Obični vojnici nisu
dovoljno činovnički napojeni da bi imali dovoljno samopouzdanja za
suprotstavljanje, pa ćemo često kao kontraše uglavnom videti narednike,
poručnike, pukovnike i generale. Tako Zagorov savet, što zbog navedenog
što zbog čistog kaprica, biva pretih da bi sprečio pokolj kod Winding
Passa. S druge strane, indijanci zlobnog pogleda i suludih planova u
objektivnoj čitaočevoj slici ostaju bad guys, iako je i deteta istorija
uverila u suprotno. Fora je valjda u tome što su oni ti koji su
raspalili vatru, prekršili sveti Zagorov zakon koji nalaže narodima da
smire strasti i sačekaju da on izgladi stvari. U toj kolektivnoj zabludi
zvana Darkwood utopija povremeno vlada zahvaljujući sujevjernom strahu
koji primitivni narodi osećaju. Samo zbog toga, neizbežna odmazda se
odgađa. Toga je Zagor svestan te je njegova srdžba opravdana. Sada, kada
je varnica pala, dolazimo do momenta kada Duh sa Sekirom ima sličnu
zadaću kao u „Maršu očajnika“: „Toga bi se svakako trebalo kloniti.
Ne bih želeo da mirna darkwoodska plemena na kraju budu primorana da se
umešaju u sukobe zbog neke bande pljačkaša“. Oko koprcanja između je
dovoljno uzeti strip u ruke da bi se u potpunosti ukapirala situacija: u
jednoj tabli Duh sa Sekirom šamara Okaja i članove bande a u sledećoj
poručnika Derna i njegove vojnike. Smirivanje strasti na obe strane,
izbegavanje fatalne varnice uzduž i popreko... O celoj međurasnoj
netrpeljivosti bi se moglo razglabati baš baš naširoko.
Ipak, budući da se radi o Pelizzarijevom debitantskom nastupu morao
bih malo obratiti pažnju i na njegove karekteristike kao pisca. Ova
trilogija nije preterano ambiciozna i oslanja se na već viđenu narativnu
bazu i koristi mnoge već viđene elemente. Radnja kao radnja ne nudi
čitaocu ništa novo. No, oseća se svežina naracije, neopterećenost
mass-produkcijom i scenarističkim normama. Giorgio je ustvari, pre nego
što se počeo baviti stripovima, za Fumo di China intervjuisao pisce
poput Sergia Bonellija, Maxa Bunkera, Alfreda Castellija, Renata
Queiroloa i Gina D’Antonija i pukim slučajem sa dvadeset godina ušao u
saradnju sa crtačem Leom Cimpellinom (crtačem Johhnyja Logana) kojem je
hitno trebao scenarista za stripove sa junacima iz crtanih filmova.
Ostatak je istorija. Uglavnom, za ovu epizodu je pokušao uzeti
prepoznatljive elemente Zagorovog univerzuma i sklopiti ih na svoj način
u jednostavnu western priču koju će ispričati kroz jednostavne likove.
Karakteriše ga, koliko sam uspeo da primetim, postavljanje strateški
slikovite okoline za scenu. Njome se igrao, gradio je oko likova i tako
uslovljavao kompletnu situaciju. Ne može se ne primetiti uticaj izgleda Winding Passa na efektnost scene masakra, ili živopisnost scene klopke u indijanskom logoru u Skrub Ridgeu
(stena sa jedne, požar sa druge strane i reka kao jedini izlaz gde su
vojnici sa puškama). Uopšte, kad bolje razmislim o tome, Pelizzari se
potrudio da u tri sveske stavi sve slike Zagorovog sveta. Vojna tvrđava,
šuma, pustara, planine, klanci, indijanski logor, životinjski svet, i
sve to savršeno uklopljeno u priču i u realističnim okvirima.
Stvarno, prizori koje je zadao Bignottiju da prikaže su raznoliki,
kada je reč u šumi uglavnom jednostavno lepi. Malo je to teže primetiti
na lošijoj štampi Dnevnikovih stranica, ali svako malo se u kadrovima u
šumi pojave njeni stanovnici u prvom planu, između „kamere“ i aktera
priče (u par navrata se u Dnevnikovim sveskama životinja totalno stopi
sa granom na kojoj stoji). Da li zbog Bignottija ili zbog scenarističkih
uputstava, ali priroda oko likova ne ide ni ka bajkovito prelepom ili
zlokobnom. Sve ostaje u granicama realnog. Ono šta se ne može negirati
je insistiranje na kadrovima u kojima slika vredi hiljadu reči, često
ona sama po sebi opisuje stanje područja a još češće služi kao ukras
momentima koji nisu vredni zaustavljanja naših čitalačkih očiju.
Bignotti je lepo obavio posao, mada ne bi u tome ništa lošiji bili jedan
Ferri, Torricelli, Pepe ili Donatelli (iskreno, više mi ovde odgovara
Bignotti nego Donatelli) koji su se u sličnim zadacima više puta
iskazali.
Što se same priče tiče, već sam rekao da je postavka radnje takva da
se i najtvrdokorniji zagorovac u startu obeshrabri, a da ne spomenem
„usputne“ čitaoce. Sve je već viđeno. I korumpirani časnici, i
iskompleksirani činovnici, kvarni kauboji, potencijalni izdajnici,
pobunjeni indijanci, napadi na karavane, zasede...Sve je to dobrano
prožvakano na više mesta. A onda mi sinu da u tome i jeste bit. Ako neko
dobije priliku da napiše epizodu za Zagora, napisaće je uglavnom za
svoju dušu. Tako smo ovde, lepo i nenametljivo razbacano, dobili sve što
cenimo: tuča i svađa sa vojnicima, bitka sa indijancima, Zagora u
odnosima sa vojnicima i indijancima, razgovor sa poglavicom u njegovom
šatoru (meni lično uvek draga scena), Zagorov autoritet među
indijancima, Zagorovo spektakularno pojavljivanje, stare likove poput
Cannona, Brenta i Wuwutkyja, sve tipove scenografije, Čikovo zapomaganje
na stubu za mučenje...“Zagorov zakon“ je na kraju jedan veliki šablon
čiji se kreator potrudio da čitaoca drži sve budnijim, i za to je iz
table u tablu koristio razne metode. Ne bih se baš usudio proceniti
koliko je uspešno.
Svakako moram malo obratiti pažnju na Dnevnik. Sve okej, nostalgija,
dobra stara vremena i sve za čim ljudstvo balavi, ali neke idiotarije ne
mogu i ne želim da opravdavam. I pre nego sam došao do nenačetog
originala sam primetio mali milion mesta gde je nepotrebno odsečen po
koji kaiš. Dinamika radnje narušena do bola. Uopšte ako je ova epizoda
imala šanse da se svidi ikome, to je zbog ovakvog pristupa dodatno
otežano. A kada sam primetio da neki kaiševi na žutim listovima uopšte
ne postoje u italijanskoj verziji, da su docrtani, i da je tekst na
njima i više nego glup i destruktivan po priču... Valjda i priča o tome
ulazi u već viđeno, pa bolje da se manem toga.
Ono šta je za pohvalu je izbor naslova. „Zagorov zakon“ ne stoji kao
naziv niti jednog od tri italijanska originala, a Dnevnikov izbor je
svakako bolji. Time su naglasili centralnu temu priče (zabeleži i ovo) a
i zaobišli dosadne naslove koje je scenarista servirao (Tragična
klopka, Tvrđava izdaje i Borbeni karavani).
Da...kao i uvek, ovde se može naći dosta stvari za jednu solidnu analizu. Lepo si ti to prokljuvio.
Ali odakle, do đavola, da počnem? Možda neki zgodni citat...? Ne, ne...Nema...A možda...? Jok to!
Ma, samo kreni! Hajde više, čoveče...
Zanimljivosti
- Prva od dve Pellizzarijeve priče. Pored “Zagorovog zakona” je napisao i SR 258-260 “Tajnu na mapi” (Moreno Burattini reče da je napisao ukupno tri priče...treća mi je za sada misterija)
- Pukovnik Brent (zapovednik tvrđave Winter) i narednik Cannon se ranije pojavljuju u ZG LMS 4 “Blago crvene planine” tj. SR 37-38 “Poslednji izazov”
- Peto i poslednje pojavljivanje Wuwutkyja, poglavice Vijandota (SR 80,81 “Priča o Zagoru”, SR 110-112 “Tajanstvene vode”, SR 179-181 “Demoni u reci”, SR 189-191 “Vatreno oko”)
- Osim što su vredno sekli, ljudstvo iz Dnevnika je skroz nepotrebno docrtavalo cele kaiševe.
Коментари
Постави коментар