Nakon što je bankrotirao na sunčanom jugu, Superhik se vraća u New York u potragu za svojim starim idealima. Grupa T.N.T. se baca u potragu za njim.
Scenario: Luciano "MaxBunker" Secchi
Crtež i naslovnica: Roberto "Magnus" Raviola
Napomena: ovaj teks je napisan kao recenzija za stripovi.com (klik!)
“Svojedobno sam imao svoj ideal! Sad sam tako smeten, zbunjen! Ne pripadam više jednoj strani, a tako mi je teško prihvatiti drugu...moje osobne želje upravljene su prema drugom cilju! Želim biti čistač, kako bih odgojio ljude da ne zagađuju svoju okolinu! Higijena je ono osnovno!”
U ovoj Superhikovoj ispovesti bi bila otprilike srž cele epizode, kao
i u Sir Oliverovom odgovoru na nju (“Mudro ali nestvarno!”). Iako je
sa uživanjem trošio i potrošio brdo novca negde na jugu (čitaj: more,
plaža, palme, skupi hoteli, žurke, gomila cura) sledeći Sir Oliverov
savet da se odrekne “opšteg dobra” i da malo misli na sebe, Superhik
shvata da je živeo par meseci u iluziji. Gomila lepih i ljubaznih osmeha
koji su ga danonoćno okruživali i zbog kojih se osećao poželjnim, su
bili upućeni ne njemu nego njegovom novčaniku. To i ne bi bilo toliko
strašno, niti bi taj zaključak bio od neke vrednosti, da se ovde ne radi
o stopostotnom idealisti. On je osoba koja čitavog svog života sanja o
savršenom svetu, nekoj njegovoj otkačenoj slici utopije gde je sve
uglančano i čisto. U bukvalnom i u figurativnom značenju!
Ovde se autori malo poigravaju sa alegorijom (mislim na sve prve tri
pojave Superhika u serijalu). Inače, u superherojskom svetu, glavni
likovi budu osobe sa podeljenom ličnošću, a njihova maska krije puno
više od identiteta. Kod Superhika je drugačije. Taj momak je čistač i sa
i bez maske, u svakom smislu. Sama njegova karijera superheroja je
krenula zbog cilja jednog uličnog čistača da naprljaviji grad na svetu
bude jednog dana čist. Ako metla ne radi, poslužiće i pesnica. A budući
da je svet Alana Forda podeljen na “prljave” siromahe i “čiste”
bogataše, prisiljen je da bira između te dve strane ne shvatajući da reč
“prljavo” poprima sasvim drugo značenje u sastavu njegove misije. On
oseća da sa svetom nešto ne štima, “prljavštine” ima svuda, nje je
sasvim svestan, ali nije bio u stanju da je definiše nego na način na
koji je to radio celog svog života u radnoj uniformi. Istina, uloga
superheroja (“superheroja” sa njegove tačke gledišta) je počela kao
reakcija na bacanje otpadaka od strane radničke klase, ali samo kao
reakcija.
Moć koju je dobio (na krajnje bizaran način. Izgleda da je Max Bunker
rešio da izvrgne ruglu kompletan superherojski žanr.) i njegov sve u
svemu idealistički san mu nisu dozvolili da do kraja života bude “pijan”
i slep. Bio je dovoljan jedan mali “push” od strane Sir Olivera u “Superhikovom velikom pothvatu”
da se odrekne herojstva i sna o idealnom svetu, te time napravi novi
korak u svom životu. Okusio je gorke sokove siromaštva i opojne sokove
bogatstva, dakle poznaje oba “pola” alanfordovskog sveta; pri sabiranju
utisaka povratkom u New York imao je prilike da posmatra odnose između
ta dva sveta i utvrdi koji od njih ima potrebu za njegovom zaštitom.
Gradacija njegovog lika u ovoj epizodi kulminira. No, idemo redom.
“Taj divan, zagađeni, smrdljivi, ubitačan zrak! Zelenilo koje je posivelo, osušena stabla! Moj ljubljeni grad!”
nije samo otkačeni odraz Superhikove pesniče duše nego nešto mnogo
više. Prljavština koje je New York (čitaj: svet uopšte) pun u svim
oblicima ga vraća nakratko njegovom ličnom poimanju svoje svrhe. Kao što
su Braća Wachovski u filmu Matrix Reloaded rekli o svrsi: “Nema
poricanja svrhe, jer znamo da bez svrhe ne bismo ni postojali. Svrha nas
je stvorila. Svrha nas povezuje. Svrha nas podstiče. Ona nas vodi. Ona
nas tera. Svrha nas određuje”. A njegova svrha je upravo čišćenje.
Prljavštinu treba ukloniti, ali to na svim poljima postaje nemoguće.
Gradska čistoća je “evoluirala” te on više nije kompetentan, kao
pripadnik stare garde, da bude njen član i čisti ulice sa dobrom starom
metlom. Prljavština u obliku nepravde, terora i korupcije, koja je sada
konačno i u njegovim očima konkretizovana, je nešto što nema ni glave ni
repa, te rešavanje tih socijalnih problema ne može biti nego
ispravljanje krive Drine. Svaki udarac na vlast je uzaludan, svaka
pobeda se na kraju uvek pretvori u poraz, na svaku pravdu dođe sto
nepravdi (koliko li je onda alanfordovski svet fiktivan, pitamo se?).
Svega toga je on svestan, ali to nije suština problema.
Problem je Superhikovo poimanje sveta. Ako ćemo da naš realni i
alanfordovski svet da definišemo kao sinonime (jer Bunkerov plan je, to
znamo, da preko ove serije da pravu sliku posleratnog doba) onda je
Superhik do ove epizode živeo u fiktivnom svetu stripa gde je podela na
crno i belo mačji kašalj i gde individua svojim delanjem može da promeni
sve. Ovakvo sanjanje nama Bunker prikazuje ni manje ni više kao
pijanstvo. Pijan čovek vidi svet kakvim on želi da ga vidi, u ekstremnim
razlikama-ili odgovara ili ne odgovara, te i svoje prilagođavanje
svojoj slici sveta odrađuje na bazi osnovnih instinkata. Po Bunkeru svi
superheroji su “pijani”, a svet stripa u kojem žive mi gledamo sa
njihove tačke gledišta. Zato je Superhik ustvari SuperHIK. Ne zbog nekog momenta humora, već zbog velike doze ironije i sarkazma. “Alan Ford” je satira, a ne humoristični strip.
Ovde je Superhik u fazi trežnjenja ili bolje rečeno buđenja. Shvatio
je da je branjenje bogatih, a tlačenje siromašnih bilo nepravedno.
Slogan “kradem od siromašnih, da bih dao bogatima” više nema ni
snagu niti smisao. Svest o tome se sukobljava sa njegovim, i dalje na
bazi instinkta, mišljenjem kako su siromasi prljavi i neuredni, pa mu to
smeta. Bogate više ne može da poštuje, iako su svi mirišljivi i čisti,
jer su u prenesenom značenju oni ustvari smeće sveta. Pokušaj da se
prikloni jednoj strani, siromašnima, je bio efektan i pronicljiv, ali
ostaje na nivou pokušaja. Navike tih ljudi mu se gade pa im se ne može
prikloniti u smislu u kojem bi trebao. Pat pozicija! Ne zna više na koju
stranu da se okrene, njegov život lagano ostaje bez svrhe, ideali mu
umiru.
Rešenje? Kao i uvek, rešenje autori ostavljaju čitaocima, pogotovo po
pitanju Superhika. Da li je njegov (i Magnusov) beg iz alanfordovskog
sveta na ah! tako mirnu i jednostavnu morsku pučinu ustvari rešenje? Kao
trenutno rešenje jeste, ali znamo dobro da od života bega nema.
Iako ova trilogija (prve tri pojave Superhika) ima i svoje nastavke,
rekao bih da su Magnus i Bunker ustvari ovom epizodom zaokržili
kompletnu priču, i da ona nije imala potrebe za nastavcima, osim u
novčanom smislu. Magnus je ovde daleko ispod svog nivoa, ali se vidljivo
malo više potrudio nego u poslednjih pet-šest epizoda. Ostaje naravno
činjenica da ovo nije njegov maksimum, već mu je dosadilo crtati jedne
te iste likove. No, nije mogao otići u boljem trenutku nego ovom
epizodom. Superhik je njegova najuspelija grafička kreacija, pa je bilo
realno da njih dvojica zajedno otplove van alanfordovskog sivila.
Zanimljivosti:
Zanimljivosti:
- Treći susret grupe T.N.T sa Superhikom. Četvrti će se desiti u epizodi broj 87 “Super super Superciuk” tj. “Odluka u pravi čas”.
- Poslednja epizoda u kojoj je glavni zaduženi za crtež Roberto “Magnus” Raviola. Magnus će se na kratko vratiti u serijal povodom 200. jubilarne epizode “Hik hik hura”.
- Kao neka vrsta figurativnog oproštaja, Magnus se pojavljuje u epizodi kao kapetan broda koji napušta New York tj. serijal.
- Epizoda 74, “Superhik opet napada”, strana 58 – “Na lijepom crnom Hudsonu” je aluzija na Straussov valcer “Na lepom plavom Dunavu” (“An der schönen blauen Donau”). Ni Superhik nije “kicoš” na umetnost :)
- Prva recenzija vašeg recenzenta :)
Коментари
Постави коментар