Lazarus Ledd 28 "Energija Alfa"


„Sada sam normalan... Ako ta reč uopšte ima smisla. Normalan.

U svetu superheroja, karakterizacija naslovnih likova je uglavnom šablonska: skini im masku superiornosti i dobićeš smotanog geeka poput Petera Parkera i Brucea Bannera, „kritiku čovečanstva“ poput Clarka Kenta, bogatog plejboja poput Brucea Waynea ili Tonija Starka, slepog advokata poput Matta Murdocka i sl. Ideja je čisto strateškog tipa: daj liku sa naglašenim socijalnim kompleksima moć da se uzdigne iz mase, da bude izvanredan i predmet divljenja. Ade Capone je po stepenu inferiornosti otišao korak dalje. 


Kao što će to često raditi u „Lazarusu Leddu“, sve manje prikriveno kako se serijal bliži svom koncu, Capone koristi vratolomnu akcionu priču kao veo preko mučne socijalno-filozofske teme u samoj bazi naracije. Sergio Cavallerin, urednik Star Comicsa, će u uvodnoj reči reći da je tema „nadčovek ili superčovek, kako hoćete. No večno pitanje i dalje ostaje, a Ade i dalje kao rešenje nudi sumnju. Na kraju sam nadčovek postavlja pitanje o svojoj superiornosti, ona se isprepliće sa inferiornošću.“ Tema je ustvari običan čovek sa svojim unutrašnjim prokletstvima, u konstantnoj fazi rešavanja jednog problema, što obavezno dovodi do stvaranja drugog. Takvi profili u „Energiji Alfa“ su raznovrsni. Prvo ćemo zaviriti u Institut za hendikepirane u kojem jedno momče sanja o sopstvenom komadu raja (kuća, sunce, prijatelji i...mače). Uopšteno, Caponeovo debelo slovo je na deci „sa posebnim potrebama“ koji uče kako „normalno živeti“ i egzistirati u surovom vanjskom svetu. 

Ironično, upravo tih par tabli Lazarusovog kontakta sa decom iz Instituta, računajući i završne table sa Ronniem, su jedini deo epizode koji zrači optimizmom, nevinošću i neiskvarenošću. To je mali zatvoreni svet neokrnjen prljavštinom korupcije, intriga, ubistava, narkomanije, predrasuda kojima ćemo svedočiti u većem delu stripa. Ono šta je posebno dirljivo je što Capone pripovedajući o toj deci ne koristi nikakvu bajkovitost izražaja, umetnički izraz ili patetičnu filozofiju...on prikazuje tu decu onakvom kakva jesu, bez kićenja, i to je ono šta zaista dirne. Jer, ovo šta vidimo u ovom stripu je fotografija svačije okoline, deo društva o kojem ne treba nikakva beseda da bi nas njegova težina pogodila. Capone je stvarno dobro postupio. Prikaži onakvim kako jeste i tačka. 

No, glavni „hendikep“ od kojeg učenici instituta, kao i svi mi uopšte, pate tj. nemogućnost prilagođavanja i saživota sa normalnim ljudima „ukoliko ta reč uopšte ima smisla...normalan“ ostaje sveprisutan. Element „kuća, sunce, prijatelji i...mače“ idealno komparira Lazarusovim socijalnim problemima koji su najavljeni u prethodnoj epizodi „Druga polovina neba“: ultimatum iz New York Bugle-a za odgovor na zahtev o stalnoj saradnji, napuštanje taxi službe i nalaženje novog stana (jer je iz prethodnog izbačen). Samo po sebi, rešavanje tog kratkoročnog problema je jedan od mnogih momenata u serijalu kojim Ade Capone postiže konstantan kontinuitet,a nad kojima Lazarus vidljivo „pati“, ali stavljanje istoga nasuprot onoga dece iz Instituta poteže filozofsko pitanje „dolazimo li ikada do časa prosvetljenja u kojem zaključujemo da smo sada ustvari sretni?“. Nedostižni cilj je onaj koji mori. Deci je to samo dostojno pripadanje „normalnom“ svetu iz perspektive kompleksa niže vrednosti, Lazarusu pripadanje „normalnom“ svetu iz perspektive tajnog agenta-idealiste koji se zbog svog načina života nikada neće moći ušuškati u blaženstvo neznanja običnog građanina. Isti problem, dva aspekta. Ono šta nemamo priželjkujemo, šta imamo ne cenimo. „Uvek ista priča...priča mog života“. 

A „vanjski“ svet kakav je? Naleti se tu i tamo na dobre duše poput taksista Boba (da li ste znali da je čovek jugosloven?), Smileya, Bena Wallacea, profesora Tomlina i Brende Farrow, ali Capone zahteva na drugačijoj slici. Videćemo gazdu lokala koji nemilosrdno izbacuje na pločnik „bolesnog“ gosta po dobrom starom Wild West maniru, korumpirane vladine agente laganim na okidaču („ne zapošljavaju nas radi nežnosti“), narkomane u parku, jakuze koji, pored standardnih mafijaških navika, ne prezaju od žrtvovanja dece sa posebnim potrebama radi dosezanja moći.
Pištolji, noževi, helikopteri, nered, droga, bolesne ambicije, nemoral, čemer, prljavština...i mrak. To je ono šta su našli Joe Morris i Ronnie nakon što su sopstveni hendikep uklonili „prosvetljenjem“ Energijom Alfa.
Moja moć...veća je nego što sam mislio...uključujem je nagonski...moram naučiti kako je kontrolisati...Možda ovde pronađem još nekoga kome mogu pomoći...doneti svetlo...jer to je ono šta želim...doneti svetlo kome je potrebno.
Joe Morris je „sretni“ učenik iz Instituta koji je rešio svoj problem i dobio dozvolu da hodi putem običnog građanina. To je sve što je hteo, više od toga nije tražio niti će tražiti. Ali dobio je i više od toga. Dobio je moć te je ispunjena ambcija dala mesto novoj, po šablonu parkerovskog kompleksa „uz veliku moć dolazi i velika odgovornost“. Sopstvenim prosvetljenjem i uzdizanjem uvideo je da je „vanjski“ svet isto tako sastavljen od živalja koji se unutar njega koprcaju u agoniji, a kako Energija Alfa koju on isijava ima moć da leči odlučuje da pomogne ljudima kojima je njegova pomoć potrebna, da im pruži onoliko koliko je njemu pruženo, da od raba napravi slobodna čoveka, da mraku sveta donese svetlo (prosvetljenje). Capone izbegava bilo kakve superherojske epitete, iako je postavka maltene identična, što vizuelno (Bocci) što konceptualno. Ali u realnijoj slici urbane sredine takvo nešto je nemoguće. Kada običan smrtnik naleti na nekog Joea Morrisa pre će ga gledati kao „proroka“, božjeg izaslanika, nego kao superheroja. To je sa scenarističke strane i ispravno, budući da nesebično pomaganje drugima ulazi u hrišćanske kanone, a ne tamo neke „marvelovske“. Caponeova želja je da „Lazarusom“ da sliku naše okoline koliko god to popularni strip-serijal dopušta, a ne ga uvlači u svet fantastike koji bi strip gurnuli dublje unutar margina stripa (ovim svakako ne želim da umanjujem na vrednosti dela američke škole devete umetnosti). 

S druge strane, Ronnie je lik preko kojeg najviše shvatamo Caponeovu postavku problema definisanja „normalnog“, momak preko čija tri mentalna stanja uspevamo da prodremo u sva tri narativna elementa koju je scenarista hteo da nam servira. Kada ga je Energija izlečila, Ronnie postavlja pitanje kriterijuma za „normalni“ status psihičkog života ljudskog bića, a problem je postavljen iz moralne perspektive. Nakon što je ušao u „zdravorazumski“ kontakt sa urbanom sredinom shvata apsurd svoje infantilne želje i prokletstvo koje može da sledi nakon njenog ispunjenja, te tu i staje. Veći deo epizode ga Capone koristi kao poveznicu između Lazarusa i Joea, s moćnim naglaskom na elemntu prijateljstva. Drugo mentalno stanje bi bila agresivna reakcija na kvarnost vladinih agenata i japanske mafije, identična Joevoj u poslednjim tablama epizode, kada oba mladića do maksimuma koriste datu im moć i potroše je. To rezultira Joevom smrću i Ronnijevim povratkom u primarno mentalno stanje. Možda će iz perspektive čitaoca izgledati kao da su „zlikovci to zaslužili“, ali takav prelaz na čistu agresiju i destruktivnost sa statusa dobroćudnih idealista kakvi su njih dvojica te tera da se zapitaš postoji li ijedna ruka čovekova kojoj je sme udeliti takva superiornost. Energija Alfa je u 96 stranica mnogo leševa izredala. što nevinih što onih „koji to zaslužuju“. Pitanje nije spontano, već lepo nametnuto od strane scenariste. 

Ne! Hteo sam doneti svetlo...život...a donosim samo smrt!


Kada staviš po strani emotivnu pozadinu priče, ostaje ti čista dinamička akciona lepota. „Patetika“ je ravnomerno raspoređena po svesci i kombinovana sa kratkim i dinamičnim scenama pa njena „sporost“ uopšte ne guši čitanje. Smena tipova lokacija je takođe česta pa smo uz fantastični Boccijev crtež dobili pravo vizuelno šarenilo. 

Postojanje jednog nadčoveka, kao i tajanstvena energija koja tako može uticati na bilo koga, je probudilo sve nivoe vlasti, što javne službe što underground organizacije (policija, vojska, vazda mrski FBI, jakuze...), i svi su se sručili na Joea Morrisa. Lazarus je, dakle, opet sam protiv svih i u vratolomnom obruču. Tu nema mnogo šta da se kaže, dovoljno je uzeti strip u ruke i uživati u čistom adrenalinu. 

Alessandro Bocci je manijak sa olovkom. Jedini živi crtač kojeg mogu da se setim da od prvog kaiša nema problema sa anatomijom, raznovrsnostima kadrova, savršenim kombinacijama crnoga i beloga i dinamičkim postavkama koliko samo sa proporcijama. Mišiće ljudskog tela crta savršeno, ali mu je npr. glava u odnosu na telo znala biti prevelika ili bi na odlično nacrtanom licu iz krupnog kadra znao preterano da skupi usta uz nos i slično. Samo toliko mu je falilo do čiste perfekcije. Već je smatran jednim od najboljih u serijalu sa svojim prvencem „čast i mač“ gde je imao takve greške, u „Licem u lice“ je već „pokupio buran aplauz“ a ovde možemo reći da je skoro dosegao čistu perfekciju (uz par tipfelera). Ogroman, neviđen napredak u samo tri sveske! 

Sada moram ići...posao me čeka. Tamo sam isti kao i svi. I to je lepo. Život je lep. “ 


Zanimljivosti:

  • Energija Alfa se prvi put pojavljuje u specijalcu za Lucca Comics 1994. godine pod naslovom „S druge strane tame“. U pitanju je skoro identična priča od 36 stranica o gluvom i slepom momku Jeromeu koji je podvrgnut kontaminaciji Energijom Alfa od strane svoga oca, naučnika koji je i otkrio energiju i njen uticaj po ljudsko telo. U celu stvar se mešaju korumpirani vladini agenti i nastaje opšti haos: Jerome, nakon što je video (potpuno ozdravljen zahvaljujući energiji) kako mu ubijaju oca, u činu osvete svojom moći ubija agente i uništava kompletnu laboratoriju. Ovaj specijal je, naravno, objavljen samo u Italiji, tako da se naši čitaoci susreću sa Energijom Alfa prvi put u ovoj epizodi. 
  • Verovatno to ni sam Capone nije znao za vreme pisanja ove epizode, ali Energija Alfa će postati jedan od stubova nosioca kompletnog serijala pojavljivajući se u raznim oblicima (mi balkanci ćemo videti kristale u sagi „Dok nas smrt ne rastavi“ i trilogiji „Ono šta me ne ubije“...nedovoljno da bismo išta znali o njenoj prirodi i funkcionalnosti unutar serijala). 
  • Na Energiji Alfa je baziran i Caponeov mini-serijal „Moć i slava“ („Potere e la gloria“) koja je objavljivana u Italiji.
  • Treća epizoda koju crta Alessandro Bocci.
  • "Energija Alfa“ je direktni nastavak broja 27 „Druga polovina neba“, što se tiče Lazarusovog socijalnog života. 
  • Lazarus se seli u novi stan, napušta taksi-službu i prebacuje se za stalno u New York Bugle. 
  • Na jednom od crteža dece iz instituta za hendikepirane vidimo Spawna. 
  • Još jedan susret sa korumpiranim FBI agentima 
  • Još jedan susret sa Jakuzama. Druga pojava gospodina Darrowa (od sada pa nadalje, s brkovima) i najavljuju se dešavanja u br.48 „Buđenje Kobre“ i nastavcima. 
  • Reference na spomenuti specijal „S druge strane tame“, „Druga polovina neba“, „Grad igre“ i „Čast i mač“.    





Коментари