Lazarus Ledd 12 "Dan Nezavisnosti"


Scenario: Ade Capone
Crtež: Alberto Gennari 




   Za vreme predizborne konferencije za štampu kandidata za gradonačelnika New Yorka Andrewa Laytona ubijen je indijanac u pokušaju atentata. Indijanac izgleda pripada Indian Liberation Frontu, buntovnoj grupi crvenokožaca koji u znak bunta nameravaju na Dan nezavisnosti smaknu Laytona, simbola svega onoga protiv čega se oni bore. Tajansveni šefovi šalju Lazarusa da razreši slučaj i onemogući njihove napade. Jedini način da se približi Indian Liberation Frontu je zbližavanje sa sestrom ubijenog indijanca, koja je slučajno i Laytonov ataše za štampu.





„Ova zemlja je bila zemlja naroda ljudi jedno vreme. Svaka stena, svaka vlat trave, imala je u sebi deo jednog dobrotvornog duha, a svi zajedno su činili deo Manitua. Onda su došli beli ljudi,ranjavali nam zemlju, prljali je, oterali dobre duhove...a Manitua zamenili svojim bogom. Ovo šta vidiš mnogo je više od jedne halucinacije ili nekog glupog holograma. Ovo šta vidiš je prošlost koja je nastavila da živi u našim srcima.“


Nepravda koja traje već vekovima, našla je svoje mesto i u Lazarusu. Sve što smo videli u Zagoru, njegovoj idealističkoj borbi za pravdu prema crvenom narodu i za njihov mirovni zajednički život sa doseljenicima bez razmirica i krvi, ovde dobija svoj epilog. Sami Capone u uvodu u ovu epizodu spominje Zagora kao inspiraciju za nastanak ove sveske („siguran sam da će čitaoci i u Lazarusu prepoznati mnogo toga zagorovskog“). Zagorovskog i ima. Lazarus je na kraju epizode doslovno dotaknut dešavanjima u „Danu nezavisnosti“, svesti o tome da delom pripada pogrešnoj strani istorijske „pravde“ i da je sva ta vekovna borba od samih početaka u mraku prošlosti bila izgubljena. 

Od prvih 20-ak epizoda, ova je zaista posebna, daleko kvalitetnija od njenih prethodnika iako ne se ni na jedan trenutak ne bavi turobnom prošlošću glavnog junaka. Istini za volju, ubacivanje toga bi samo poremetilo harmoniju i dinamičnost radnje.
Pred početak 21. veka, ova je rasa dotakla samo dno egzistencije. Rasistički raspoloženi „amerikanci“ su ih oterali u najzabačenije ćoškove ulice, omalovažavajući ih, negirajući njihovo ako ništa drugo ono ljudsko pravo na život, a da ne spominjemo i pravo života u zemlji koja je nekada bila njihova. Indijanci iz ove epizode su fiziči radnici, jeftina radna snaga, čije je radno mesto na krovovima zgrada, na gradilištu, u katastrofalnim uslovima. Kako to uvek biva, suočavanje sa teškom realnošću rezultira trima reakcionim stranama. Sa jedne strane imamo „starca“, tihog i povučenog, darovanog „mudrošću“ koja dolazi sa srebrnom kosom (koliko je uopšte moguće shvatiti ko je mudar više a ko manje, u ovakvoj situaciji?). „Imam i previše meseci za leđima, Bill. Moj se bes se, za razliku od tvog, već ugasio. Ali ti meseci su mi jednu stvar darovale: sposobnost da shvatim koja su dela mudra a koja nisu...Narod ljudi nikad ništa nije postigao sa nasiljem...izazvati novo prolevanje krvi neće ničemu poslužiti, a tvoj bes će nam doneti samo nove boli i dodatne suze.“ Jedino šta ostaje starom čoveku ugaslog besa je da peva „novom mesecu“ zazivajući pretke, oživljavajući uspomene na njihove dane i držeći do stare indijanske tradicije obraćanja prirodi. Prva slika epizode je zaista simbolična. Starčeva jednostavna i simbolična pesma mesecu, mesec, nebo (bez nebodera koji ga presecaju) i starac u molitvenom položaju, a na drugoj polovini slike, podeljenoj metalnom gredom gradilišta, mrtvi pejzaž urbanog grada, iako fantastično nacrtanim Gennarijevom rukom. No, i ta ljubav prema miru i povučenosti od surove realnosti nije potrajala do kraja sveske. Sav ugasli bes u njegovom duhu ponovo je planuo kada je uvideo da pognuta glava pred belim čovekom više nema nikakvog smisla. Druga od tri strane je ona upravo suprotna od prve, a njen predstavnik je Bill Redcloud, „poglavica“ Indian Liberation Fronta, mladi i buntovni duh (sreli smo ih milje u Zagorovom serijalu ) voljan pokazati zube prema mukama na koje ih je beli čovek osudio, simboličnim napadom na kandidata Laytona, čija se politika zasniva na tome da se New York mora „očistiti“ od nacionalnih manjina kao što su „prljava“ rasa crvenokožaca, crnaca i azijata. Takva politika nije slučajno na meti pokreta, kao što nije ni slučajno što planirani napad treba da se obavi na famozni Dan Nezavisnosti četvrtog jula, datum koji je jednako uvredljiv za indijance kao i stav belaca prema njima. Proglašavanje Amerikom „američkom“ nije bila porazna samo za engleske okupatore sa kraja 18.veka. Ta borba za nezavisnost, okretanje problema na „crvene mundire“ je izbacilo indijance van svake diskusije i oduzelo im pravo glasa. Kada se problem sa englezima rešio, indijanci su u međuvremenu prestali da se tretiraju kao prepreka ka zvaničnom proglašenju nove države. Reč politike je opet bila jača od humanosti. Atentat na taj datum, i na onakvog kandidata nosi jasnu poruku „mi i dalje postojimo“. To neće rešiti ništa, ali ostaje nada da će makar neko da primi tu poruku i shvati je onako kako treba (znamo već unapred da od te ljubavi nema ništa). Sestra ubijenog indijanca, Wynona, pripada trećoj strani, onoj koja je pokušala da se uključi u život belaca. Taj njen stav je do te mere dostigao krajnost da se nalazi sa desne strane Laytona i da zažmiri na jedno oko po pitanju smrti bratovljeve. Pokušala, nije uspela. Larry je taj koji je izazvao fatalnu varnicu od koje je promenila svoje stavove i prihvatila metode Billa Redcluoda. 

Sva ta rasparčanost unutar grupe je neizbežno završila tako da i starac i Wynona na kraju pokušavaju „satrti u prah“ prljavštinu „američkog načina života“. Zaključak, po Caponeu, bi onda bio da su sve te godine patnje bile besmislene i uzaludne i da je bolja „smrt u slavi i ponosu, nego u ropskom životu“. Iluzioni svet prošlosti u koji indijanci mogu na trenutke da se sete nekadašnjeg ponosa i lepota života u prirodi je nažalost postao čista fikcija („Otkud onda ovaj kamen u mom džepu?“). Kakva ironija gorke sudbine. Nužno je uporediti i odnose prema prirodi samog Lazarusa i indijanaca: Lazarusov zagorovski let sa grane na granu je rezultat „obuke u kanadskim šumama“ dok se Redcloudovo malo pleme nalazi u spontanom ali potpunom jedinstvu sa prirodom, lišen vojničke hladnoće i ljudske otuđenosti od svog izvornog staništa. Zbog toga je Lazarusova zagorovština bila kratkog veka. Scena u imaginarnom kraljevstvu Manitua je fantastično dočarana Gennarijevom rukom i dovitljivo postavljena kao opozit njujorškom asfaltu i betonu, konačno nas privukavši, mislim na nas čitaoce, na stranu „Pokreta“. Nije moguće negirati simpatije prema svemu što kažu i urade, niti osuđivati njihove ambicije. 

Problem je što kao i Lazarus čitaoc može razvoj događaja samo nemo da posmatra, znajući da je jedino ovakav kraj predvidljiv još od onog momenta kada je Kolumbo izjavio kralju da se preko okeana krije zemlja „u kojoj je dovoljno napraviti mali potez lopatom, a ono se ispod zemlje otkrije zlato“. Mala i glupa laž koja je okrenula svet naglavačke a prastanovnicima „zemlje preko okeana“ zauvek promenila tok sudbine. 

„Idioti koji misle da su pametni samo zato što su belci“ 



Morao sam ovakvu opasku iskoristiti kao podnaslov, pošto je to jedna od centralnih tema ove epizode. Delovi „Dana nezavisnosti“, iako uglavnom govore o indijanskim pitanjima, se dosta posvećuju o temi rasizma uopšte, o čemu Amerika nudi širok spektar primera. Naravno da ona nije jedina, ali je nekako pri samom vrhu u svetu. Od ukidanja robovlasništva polovinom 20. veka crnci nisu mnogo napredovali što se tiče odnosa sa belcima. Belci su i dalje socijalno, politički i ekonomski u velikoj prednosti u odnosu na ostale rase, kojima su mnoge privilegije oduzete. Kako vreme odmiče, ovakve stvari se ublažavaju, ali su konstantno sveprisutne. Putnik u taksiju je samo jedan od mnogih belaca sa odbojnim stavom prema svemu što je po boji kože drugačije od njega. „Ovaj grad je pun opasnih ljudi, a mi pošteni građani smo ti koji plaćaju za to. Bilo je i vreme da se pojavi neko poput Laytona. To je pravi čovek za vratiti portorikance, indijance, vijetnamce, crnce i ostalu gamad na njihovo mesto. Mislim da ću glasati za njega. A Vi obiđite malo Bronx i promenićete mišljenje. Na neke kvartove bih bacio atomsku bombu, da sam predsednik Sjedinjenih Američkih Država.“ 

Zbog njegovih brojnih istomišljenika naša istorija je krcata ružnim epizodama. Čitajući „Dan nezavisnosti“ neizbežno je postaviti si određena pitanja na tu temu i pognuti glavu. Ovde je tako lepo prikazano do kojeg nivoa može da se sroza ljudsko biće. Kao da neko prokletstvo duboko (kod nekih ne i previše duboko) u nama čuči i tera nas da se svađamo i nipodoštavamo jedni druge na osnovu nečega tako glupog kao što je rasna, nacionalna ili verska pripadnost. Pitanje koje si valja postaviti je ko ustvari dovede čovečanstvo u međusobni sukob? Političar koji upire prstom ili mi obični smrtnici koji svojim ponašanjem tom isom političaru dajemo izopačene ideje i dozvole? Sad sam već malo patetičan. 

Caponeova ironija u postavljanju scena alla God bless America u duhu predprazničkog raspoloženja je veoma vešto prikrivena, ali se da nanjušiti te prepoznati. Raskošna press konferencija za štampu i ubistvo indijanca, opet konferencija za štampu i korištenje indijanke kao ciničnu medijsku masku uprkos Laytonovoj predizbornoj politici, hologramska projekcija slavne američke istorije od vremena prvih doseljenika (rekao bi čovek prilično miroljubivoj gledajući sliku karavana), borbe za nezavisnost (gde vidimo Komadanta Marka kao narodnog heroja), sletanja na Mesec, ubistvo Keneddyja itd. u kojima se prećutkuje manje patriotska strana poput ratovanja sa indijancima i slično (ali je rat u Vijetnamu, standardno, prikazan kao tužna i mukotrpna strana istorije. Na prikazu se vidi jedan „charlie“ kako nemilosrdno ubija američkog vojnika), raskošno slavlje na Dan nezavisnosti sa jedne strane, i svirepo ubistvo članova Indian Liberation Fronta sa druge strane, Laytonova zdravica „ovoj velikoj naciji i našem voljenom gradu, da nastavi da se razvija u miru i prosperitetu svih onih koji u njoj žive...“ i mrtav indijanac na krovu (sa sve patriotskim vatrometom iznad njegove glave). Nažalost,iako je scenarista dobro uposlio svoju bogatu maštu da bi napravio ovakvu priču, ne može se reći da je bilo šta što se nalazi u ovih 98 stranica fiktivno. Capone je samo pobrao različite elemente realnosti i maestralno ih sklopio. 

Scenaristički posmatrano, imao je težak zadatak da sve to uklopi u tako mali broj stranica. Zbog toga su mnoge scene dosta kraće nego što bi trebale biti, ali to je samo dalo na dinamičnosti priče. Doslovno se čita bez daha od prve do poslednje stranice. Alberto Gennari je poprilično poboljšao svoj stil od „Mačjih očiju“. Crtež je bogat detaljima, određene scene obiluju odličnim kadrovima (naglasio bih scenu tuče na gradilištu i već spomenutu scenu u prirodi). Raffaelova naslovnica bi se mogla nazvati uspešnom, iako mi se njegov američki stil ne sviđa. Indijanac u tradicionalnoj nošnji i sa ratničkim bojama zajedno sa urbanom pozadinom ostavlja dobar utisak i dovoljno revno prikazuje sadržaj epizode. 

Šta reći za kraj? Tople preporuke onima koji nisu pročitali ovu epizodu! 


Zanimljivosti:
  • Epizodu crta Alberto Gennari, kojeg smo imali prilike videti u epizodi „Mačje oči“.
  • Prva od 6 naslovnica u serijalu koju je nacrtao Stefano Raffaele (poslednja je za broj 18 „Coney Island Baby“).
  • Reference na događaje u epizodi broj 5 „Mačje oči“ i broj 6 „Lovčev mesec“
  • Na hologramski prikazanoj istoriji Amerike, vidimo Komadanta Marka u borbi protiv engleske vojske. Inače, sami serijal sadrži gomilu ommagea Bonellijevim junacima.
  • Scena u šumi-Lazarus „leti“ sa grane na granu. Zagor bi bio ponosan 
  • 4.jula 1776. nastaju Sjedinjene Američke Države deklaracijom trinaest britanskih kolonija, kojom one utvrđuju svoju slobodu i nezavisnost. Danas se 4.juli u SAD slavi kao Dan Nezavisnosti.
  • NAPOMENA: izvor citata u ovoj recenziji nije domaće izdanje „Slobodne Dalmacije“ već originalno izdanje, u prevodu moje malenkosti.
 

Коментари